Miért lesz sikeres az iPad?

iPadMielőtt Steve Jobs bejelentette az iPad-et, a tech-el foglalkozó blogokon egyre másra jelentek meg a pontatlanabbnál, pontatlanabb találgatások. Rengetegen (velem együtt) komoly interakciós és felhasználói interfész-beli változást vártak az Apple táblájától, egy új megközelítést a mai személyi számítógépekhez - egy felfokozott várakozás keretében. Nem ez történt. Január 27-én az Apple forradalmasította a táblaszámítógépek piacát (anélkül hogy radikálisan újat mutatott volna fel - mondhatni a bevált szálon mozogva), belépve ebbe a piaci szegmensbe egy az adott méretre tökéletesen optimalizált iPhone OS alapú készülékkel.

Steve ismét nem a hardver részleteiben gondolkodik. Ilyen módon teljesen banális kérdés a sokat emlegetett kritika: van-e beépített kamera az iPad-ben, mert nem ez a lényegi eleme. Az eszköz mögötti filozófiát a legjobban a tartalom minél jobb és élvezetesebb eljuttatásával lehet leírni. Egy átlagfelhasználó nem szeretne nehézkes szoftverrel, bonyolult kezeléssel és nehézkes kontent vásárlással bajlódni. A 21. századi emberként szeretjük ha az ölünkbe hullanak legalább ezek a dolgok, a lehető legnagyszerűbben. 1984-ben ennek nagyon korai felismerése volt a Machintosh, 2001-ben az iPod ebbe az irányba tett a - később bejelentett - iTunes Music Store-al egy óriási lépést. Ez már csak tovább gyűrűzott a vizuális (képek és videók) tartalom irányába és 2007-ben kiteljesedett egy a web-et is - először a mobiltelefonok iparágában - közel teljesen átadni képes iPhone-al. Az iPad ezt az irányvonalat viszi tovább, többféle módon is. Egyrészt az iBook Store-al és könyv olvasó alkalmazással az Apple belépett az ebook-ok piacára (melyben ott erős versenyzőként az Amazon a Kindle-el) és vélhetően komoly mértékben hódítani fog. Ami ennél is érdekesebb és nagyszerűbb, az a magazinok digitális megjelenésének lehetősége. Idáig elképzelhetetlen interakció és felhasználói élményt fognak tudni adni a multi-touch kijelzőn (Wired-nek van már egy bemutatója).

Kérdezhetnétek, miért pont most, amikor idáig is léteztek tablet-ek? Az Apple olyan hátteret teremtett, ami garantálja a sikert (itt főként az app store-ra utalok) és az utóbbi években komoly eredményeivel bizonyított a tartalomszolgáltatóknak is. - Mivel is?

A Fortune magazin 3 éve listázza (idén kiemelkedő előny-el) a leginkább köztiszteletben álló vállalatnak az amerikai üzleti élet szereplői körében. A részvény árfolyam rekordokat dönget, a harmadik legértékesebb vállalattá téve az Apple-t az Egyesült Államokban. Rekord negyedévek egymás után, a Mac (39%-os növekedés január és február folyamán) és az iPhone eladások szárnyalnak, sőt az iPod eladások is lassú növekedést mutatnak. Minden arra mutat, jól teszik a dolgukat. A harmadik várakozásokkal teli terület, az alkalmazásoké, vagyis, mit képesek kihozni a fejlesztők a platformból. Mondhatom, igen sokat, nagyon széles a lehetőségek tárháza. Az Apple a maga dolgát megtette egy erős processzorral, a nagy és érzékeny multi-touch kijelzővel, és az iPhone-ból kölcsönzött technikával. Szintén fantasztikus munkát végeztek a már ismert alkalmazások átírásával - naptár vagy az iwork app-ok felületét nézzétek csak meg. Igényes és jó minőségű szoftverek ezrei lesznek elérhetőek rá, akár már az első napokban. Az iPad a tartalmat nem az asztal mögé, hanem a kezedbe szállítja. Sokkal személyesebb útját mutatva ezzel a számítástechnikának, melyet erősít a híres felhasználói élmény, ipari sztenderd design, etc.

Három általános kritika merül fel folyton az iPad-el kapcsolatban: flash, multitasking részleges megléte és a rezisztív érzékelés (nem tudod stylus-al nyomkodni) hiánya. Vegyük sorra:

1) A flash-t az Adobe nem volt képes az Apple által elfogadható teljesítmény és felhasználói élmény szintre fejleszteni. Addig nem is teszik be, míg ez meg nem történik. Másrészt, nem elhanyagolható, hogy a flash alapú (általában alacsony színvonalú) játékok esetleg közönséget vonhatnak el az app store-tól, ami pedig nem éppen a fő üzleti érdek.

2) Multitasking-ot az iPhone OS 4.0-ra erősen pletykálják. Itt nehéz megoldani, hogy megmaradjon a könnyen kezelhetőség, az akkumulátor élettartam és a teljesítmény. Az utóbbi kettő kulcsfontosságú. Amint az Apple képes ezeket megoldani szinte tökéletesen, bele lesz téve.

3) Grafikusok és professzionális felhasználók egy szűk rétegének jobb munkavégzést tenne lehetővé egy nyomást érzékelő kijelző. Ugyanakkor ez szöges ellentétben áll a nagyközönség igényeivel. Illetve, talán mindannyian emlékszünk Steve híres mondatára: "Who needs a stylus?" - ezután rosszul venné ki magát ha a Keynote-on elkezdené tollal piszkálni a tablet-et. Végezetül, az előrendelés megnyitásakor, március 12-én 24h alatt 120.000 iPad-re adtak le előrendelést. Ez egy elég impozáns szám a várakozásokhoz képest. Biztos vagyok benne hogy a tényleges eladási szám ennek akár 50x-e is lehet ebben az évben. Elérhető árú terméket tettek le az asztalra (ezért sem tartalmaz világmegváltó fícsőröket) széles közönségnek, óriási lehetőségekkel. Ezért fog impozáns mértékben fogyni.

Én veszek.